Facebook uzak bölgelere internet erişimi sağlayacak yüksek irtifa insansız hava aracı (İHA) geliştirme çalışmaların durdurdu.
Dünyada küresel olarak yaklaşık dört milyar insanın internete erişimi olmadığından, 2014'te Facebook, interneti ulaştırmak için dev güneş enerjisiyle çalışan drone’ları kullanmayı planlamıştır. Bu amaçla Aquila isimli projesini başlatmıştır.
Facebook, yüksek rakımlı bir platform istasyonu (HAPS) sistemi olarak bilinen yeni bir uçak tipi için tasarım, geliştirme ve test çalışmalarına liderlik etmek üzere İngiltere'de Bridgwater'da bir ekip kurdu.
Aquila drone, her seferinde aylarca havada kalmak üzere tasarlandı ve 90 güne kadar 50 km'lik bir iletişim bölgesi oluşturması hedeflenmiştir. Kuleler tarafından alınacak sinyaller bir Wi-Fi veya LTE'ye dönüştürülerek insanların akıllı telefonlarını ile bağlanabileceği ağları oluşturulması planlanmaktaydı.
Projenin ölçeği iddialıydı: Aquila, bir Boeing 737 uçağının kanat açıklığıyla eş değer olacak şekilde tasarlandı. Ancak elektrikli bir araba kadar üçte bir ağırlığa sahipti ve gün boyunca 60.000 ila 90.000 feet arasında havada kalacak şekilde tasarlanmıştı. Bu şekilde tasarlanmanın amacı ise güneş hücrelerini şarj etmeyi kolaylaştırması idi.
Facebook, bu tasarımın uygulanabilir olduğunu ve iki tane tam ölçekli test uçuşu gerçekleştirdiğini gösterebildiğini söyledi. Ancak, ilk test uçuşunda sosyal medya şirketinin açılıştan sadece birkaç saniye önce 'yapısal başarısızlık' olarak tanımladığı şeyle sona erdi.
Sosyal medya devi, proje sırasında sistemin diğer bazı önemli bölümlerinde de ilerleme kaydettiğini söyledi ( hava-yer ve noktadan noktaya iletişimde milimetre-dalga (MMW) teknolojisini kullanarak yeni kayıtlar koymak da dahil ). Ancak, diğer havacılık şirketleri bu teknolojiye yatırım yapmaya başladığından dolayı Facebook, kendi uçağını artık tasarlamamaya veya geliştirmemeye ve Bridgwater'daki tesisi kapatmaya karar verdiğini söyledi.
Facebook'un mühendislik direktörü Yael Maguire, “İleride, genel olarak HAPS bağlantısında Airbus gibi ortaklarla ve bu sistemin uçuş kontrol bilgisayarları ve yüksek yoğunluklu piller gibi çalışması için gereken diğer teknolojilerle çalışmaya devam edeceğiz” dedi.