Drone sektörünü hızlı gelişmesi ile Avrupa hava sahasına güvenli bir şekilde insansız hava trafik yönetimine nasıl entegre edilebileceğini Avrupa’nın ve dünyanın acil çözülmesi gereken konularından biridir.

 


6-7 Nisan’da , havacılık topluluğunun 250'den fazla temsilcisi, EUROCONTROL’ün Brüksel merkezinde bulunan “Birds Eye View” adlı iki günlük bir RPAS Çalıştayı'na katılım sağladı.

 


Bu etkinliğin temel amacı, U-Space kavramının yürürlüğe girmesinden önce, İnsansız Hava Aracı Sistemlerini (İHS) 500 feet'in altındaki uçuş operasyonlarının ortak bir resmini oluşturmaktı. Mevcut faaliyetler çoğunlukla görsel görüş alanı içerisinde (VLOS) iken, bazı durumlar belirli koşullar altında görsel görüş alanı (BVLOS) ötesinde gerçekleşmektedir.

 


Çalıştay;, Devletlerin, RPAS operatörlerinin, hava seyrüsefer servis sağlayıcılarının (ANSP) ve sanayinin bununla nasıl başa çıktığını ve insanlı operasyonları 500 ft altında nasıl etkilediğini belirlemek için büyük bir fırsat sunmuştur. Katılımcılar, kısa vadeli önemli konuları tartışarak onlarla nasıl başa çıktıklarını paylaştılar ve ayrıca bilgi alışverişinde bulundular.

 


Katılımcılar, hem insanlı hem de insansız hava araçlarının, 500 ft altında, pan-Avrupa düzeyinde güvenli bir şekilde nasıl çalıştırılacağına dair uyumlu bir yaklaşım bulmak için çabalarını bir araya getirmeyi kabul ettiler.

 


EUROCONTROL’ün Genel Direktörü Frank Brenner, bu yeni endüstrinin tam potansiyeline ulaşmasını sağlamak için emniyet artırıcı çözümlerin bulunması gerektiğini vurguladı. Yeni teknik çözümler (insansız hava araçları için de belirlenir) aynı zamanda insanlı havacılık dünyamıza da faydalar sağlayacaktır.

 


Çalıştay, Avrupa kurumlarının temsilcilerinin konuşmalarıyla başladı. Vincente de Frutos tarafından temsil edilen DG MOVE (Avrupa Komisyonu) için temel amaç 2019'a kadar bir AB drone ekosistemi sunmaktır. Frutos: “Tam otomatik bir sistem geliştirmek amacıyla birden fazla drone için tek operatörün göz önünde bulundurulması ve emniyet, güvenlik, mahremiyet ve çevresel kaygıların teminat altına alınması ve bu mevzuatın geleceğe yönelik olması gerekmektedir”

 


EASA'dan Natale di Rubbo, hava sahasının durumunun doğru bir görüntüsüne sahip olmanın gerekliliğini vurguladı. Rubbo: “Görsel görüş alanının ötesine geçmemiz gerekiyor. Bunu, gelecekteki hava trafik yönetim sistemini yönetmeyi mümkün kılacak temel ihtiyaçlar için bir aşama oluşturabileceğimiz bir forum olarak görüyoruz ”.

 


SESAR Ortak Girişimi'nden Alain Siebert, “droneları hava sahasına nasıl güvenli bir şekilde entegre ettiğimize dair net bir görüş ve yol haritasının” gerekli olduğunu da kaydetti.
Bütçeleme, bu yenilikçi teknolojinin maliyetleri içereceği için tartışmanın da merkezinde yer alıyor.

 


CANSO'dan Eduardo Garcia şunları vurguladı: “iş modellerini ve arkasındaki teknolojiyi tam olarak anlamamız gerekiyor. ANSP'ler, hava trafiği yönetiminin geleceğini teşvik etmek için potansiyel olarak UTM teknolojilerini kullanabilirler ”.

 


NATS temsilcisi Andrew Sage, “ilk adım eğitim ve farkındalık olmalı”. NATS, mesajını tüketici uygulamaları, perakendeciler ve kamu kampanyaları aracılığıyla yeni bir hobi ve kullanıcı popülasyonuna yaymak için İngiltere CAA'sı ile yakın bir şekilde çalışıyor. “Tüm düzenleyici kurumları ve ANSP'leri benzer adımlar atmaya teşvik ediyoruz ve EUROCONTROL'den gelen bu yeni girişim, deneyim ve en iyi uygulamayı paylaşmanın çok hoş bir yoludur”.

 


Fransız DSAÉ'den Albay Alban Galabert'in altını çizdiği gibi, sivil askeri koordinasyon ulusal düzeyde gereklidir, oysa Avrupa düzeyinde, devlet havacılık meseleleri ve ulusal güvenlik kaygıları dikkate alınmalıdır.